Najważniejsze informacje o sztycach rowerowych

Jak wybrać odpowiednią sztycę do swojego roweru?

Sztyca, zwana również wspornikiem, wydaje się być częścią rowerową, która nie odgrywa w nim żadnej innej roli, niż umożliwienie montażu siodełka. Ot, zwykła rura, która łączy ramę z siodłem. Czy taka jest prawda? Niekoniecznie! Od sztycy może zależeć również ostateczny komfort Twojej jazdy, co – umówmy się – nie jest bez znaczenia. Jak wybrać odpowiedni wspornik do swojego roweru?

Poniżej omówimy najważniejsze aspekty, na które należy zwrócić uwagę wybierając wspornik siodełka. Przedstawione informacje powinny pomóc Ci w dokonaniu odpowiedniego zakupu zakupu.

Jaka sztyca będzie dla Ciebie odpowiednia?

Bądźmy szczerzy – większość standardowych sztyc posiada bardzo zbliżone parametry i pełni podobne funkcje. Są to rurki wykonane z aluminium lub włókna węglowego (karbonu), które odpowiadają za odpowiednie przytwierdzenie siodełka do ramy. Istnieje jednak kilka istotnych różnic, o których należy pamiętać wybierając idealny wspornik siodełka.

Rozmiar sztycy

Najważniejszym rozmiarem, który należy brać pod uwagę, jest średnica sztycy, ponieważ musi ona pasować do otworu w ramie naszego roweru. Pomimo faktu, że istnieje bardzo dużo rozmiarów średnic wsporników, to przyjęło się, że większość aktualnych ram MTB dostosowanych jest do sztyc o średnicy 27,2 mm, 30,9 mm lub 31,6 mm. Ostatni rozmiar, tzw. “oversize”, stosowany jest dla zapewnienia dodatkowej sztywności, wytrzymałości i odporności na odkształcenie, co ma szczególne znaczenie dla rowerzystów lubiących nieco ostrzejszą jazdę. Pamiętaj, że dzięki specjalnym podkładkom możesz dostosować szerszy otwór w ramie do węższej sztycy.

Innym rozmiarem, który trzeba wziąć pod uwagę, jest długość wspornika siodełka. Ogólnie przyjmuje się, że im bardziej sztyca “wystaje” z ramy, tym lepiej dla komfortu jazdy. Nie jest to jednak niepodważalna prawda, ponieważ długość sztycy i odcinka między powierzchnią ramy i siodełka wynika przede wszystkim z geometrii samej ramy oraz fizjonomii rowerzysty (długości nogi itd.).

Większość sztyc wyposażona jest w linię na rurce, która oznacza minimum osadzenia wspornika w ramie. Zwróć na to uwagę, aby nie narazić się na pęknięcie sztycy w niedługim czasie po zamontowaniu. Długość wspornika siodełka możesz również dostosować do swoich potrzeb dzięki docinaniu, ale musisz być przy tym bardzo uważny, ponieważ każdy błąd może poskutkować koniecznością wyrzucenia sztycy do śmietnika.

Materiał, z którego zrobiona jest sztyca rowerowa

Najczęstszym materiałem, z którego wykonywane są sztyce, jest aluminium i karbon. Stopy aluminiowe spotykane są przede wszystkim w rowerach z niższej i średniej półki cenowej, podczas gdy włókno węglowe spotkamy w rowerach klasy “premium”.

Karbon jest uważany za rozwiązanie lepsze, ze względu na niższą wagę i szczególne właściwości pochłaniania drgań. Pamiętać jednak należy, że materiał ten jest również bardziej podatny na pęknięcia, co będzie miało niebagatelne znaczenie dla fanów MTB, dla których wytrzymałość jest absolutnie najważniejszym parametrem sprzętu rowerowego.

Typy zacisków we wspornikach siodełka

Zaciski sztycy służą zablokowaniu siodełka w rurze. Dzielą się one przede wszystkim ze względu na rozmiar i typ domknięcia.

W przypadku rozmiaru zacisku nie sposób określić jednoznacznej reguły, według której będziemy dopasowywać go do średnicy sztycy. Najlepiej jest to sprawdzić samodzielnie na konkretnych modelach.

Jeżeli natomiast mówimy o typach domknięcia zacisku, to rozróżniamy modele ze śrubą, jak również modele z dźwignią. Pierwsze charakteryzują się koniecznością użycia klucza do regulacji, co znów utrudnia ewentualną kradzież siodełka. Drugie natomiast są łatwiejsze do otworzenia, a co się z tym wiąże – nieplanowana “zmiana właściciela” w ich przypadku jest znacznie bardziej prawdopodobna.

Amortyzowane sztyce rowerowe

W przypadku rowerów miejskich i turystycznych popularne są sztyce amortyzowane, które dodatkowo pochłaniają drgania podczas jazdy. Kosztem dodatkowej wygody jest zwiększenie wagi roweru i obniżenie wytrzymałości sztycy, przez co nie nadają się one do kolarstwa szosowego i MTB.

Regulowane wsporniki siodełka

Coraz częściej spotykanym rozwiązaniem stosowanym przez fanów jazdy po górach jest montowanie sztyc z możliwością regulacji wysokości podczas jazdy.

Wsporniki te dzielą się na modele umożliwiające ustawienie wysokości z poziomu kierownicy (rozwiązanie droższe), jak również z dźwignią regulacji umieszczoną bezpośrednio pod siodełkiem.