Zaciski i szybkozamykacze do kół rowerowych

Szybkozamykacze pozwalają na błyskawiczny demontaż koła, bez konieczności użycia jakichkolwiek narzędzi. To jeden z bardziej rewolucyjnych wynalazków, który znacznie ułatwia życie wszystkim kolarzom i osobom zajmującym się serwisowaniem jednośladów.

Składają się one ze szpilki biegnącej przez oś piasty koła, nakrętki z jednej strony i dźwigni szybkiego otwarcia z drugiej, połączonymi małymi sprężynami umożliwiającymi ściągnięcie koła.

Szpilka jest zwykle instalowana tak, że znajduje się po lewej stronie roweru, a nakrętką po prawej, dzięki czemu dźwignia szybkiego otwarcia z tyłu, nie przeszkadza w działaniu całego układu napędowego roweru.

Jakie zaciski i samozamykacze będą dla Ciebie odpowiednie?

Przy wybieraniu szybkozamykacza należy zwrócić uwagę na: średnicę szpilki, długość szpilki i materiał, z którego wykonany jest zacisk.

  • Średnica szpilki: w przypadku większości zwykłych rowerów szosowych, miejskich i MTB, piasty kół przystosowane są do standardowych szpilek o średnicy 5 mm. Najnowsza generacja widelców i ram MTB wykorzystuje jednak osie o większej średnicy dla dodatkowej sztywności i stabilizacji. Typowe rozmiary przednich i tylnych osi to 10 mm, 12 mm, 15 mm i 20 mm, w zależności od uprawianej jazdy i standardów producenta, dlatego upewnij się, że zakupiłeś odpowiedni rozmiar, pasujący do widełek i piast (w tym przypadku dostępne są przejściówki aby umożliwić wykorzystanie ze zwykłych szybkozamykaczy 5mm).
  • Długość szpilki: typowe rozstawienie przyjmowane dla przednich kół rowerowych w modelach szosowych i MTB to 100 mm, więc do odpowiedniego montażu będzie potrzebna Ci szpilka o dokładnie takiej długości. Sprawa komplikuje się trochę bardziej w kołach tylnych, przy czym 135 mm jest standardem w większości rowerów szosowych, miejskich i typowych MTB, natomiast w niektórych rowerach grawitacyjnych spotkać się można z rozstawieniem 135 mm lub 142 mm dla zachowania odpowiedniej sztywności.
  • Materiały: szybkozamykacze są zwykle wykonane z mieszanki stali i aluminium. Najczęściej spotyka się modele ze szpilką zrobioną ze stali nierdzewnej i aluminiową dźwignią.  Najlepszym wyborem są modele ze stalowymi gwintami i ząbkami na podkładce nakrętki, ponieważ zapewniają one większą stabilność uchwytu koła, co jest znacznie ważniejsze niż “odchudzenie” roweru o kilkanaście gramów poprzez zastosowanie aluminiowych zamienników.