Jeżeli lubisz jeździć na rowerze niezależnie od pory roku i pogody, to błotniki rowerowe pozwolą ci ochronić zarówno siebie, swoją maszynę, jak i ubranie przed wodą oraz błotem wydobywającymi się spod kół. Poniżej znajdziesz informacje na temat tego praktycznego elementu wyposażenia rowerowego.
Zalety błotników
Oszczędność czasu, pracy i pieniędzy
Inwestujesz w swój sprzęt rowerowy zapewne niemało czasu, pracy i pieniędzy. Chodzi nie tylko o wymienianie poszczególnych jego elementów, ale również o czyszczenie i konwersację.
Błotniki pomogą ci utrzymać rower w dobrym stanie, ponieważ przejmują one na siebie znaczną część brudu, wody i błota towarzyszących jeździe po mokrych, terenowych szlakach. Jednorazowa inwestycja jest w stanie zaoszczędzić sporo zaangażowania potrzebnego do precyzyjnego wyczyszczenia sprzętu, jak również ochronić go przed zniszczeniem.
Suche i czyste ubrania dzięki błotnikom rowerowym
Dzięki błotnikom rowerowym możemy uchronić naszą garderobę rowerową przed przemoczeniem i ubrudzeniem. Jak bardzo frustrująca jest chlapiąca spod kół woda wiedzą wszyscy ci, którzy chociaż raz w życiu przejechali dłuższą trasę w niesprzyjających warunkach atmosferycznych.
Jeżeli lubisz dobrze prezentować się na rowerze w wygodnych, suchych i czystych ubraniach (a nie wątpimy, że tak jest), to błotniki rowerowe powinny być w tym wypadku “must have”, szczególnie jeżeli korzystasz z roweru przez cały rok.
Jeździsz w grupie? Zadbaj o kolegów!
Błoto i woda są w stanie zepsuć nawet najlepiej zapowiadającą się jazdę w grupie. Dlaczego? Odpowiedź jest oczywista. Efektem braku błotnika u kolegi jadącego przed tobą jest twoje brudne ubranie oraz zachlapane oczy i błoto między zębami. Niezbyt przyjemna perspektywa…
Jeżeli lubisz jeździć w grupie, zaproponuj żeby każdy z was wyposażył się w błotniki – szczególnie te nad tylnym kołem.
Typy błotników rowerowych
Na rynku dostępne są 3 rodzaje błotników rowerowych, które spełniają tę samą funkcję, ale różnią się sposobem montażu i designem.
Tradycyjne błotniki
Tradycyjne błotniki najczęściej spotykane są w klasycznych rowerach miejskich, turystycznych i niektórych maszynach szosowych dostosowanych do ich zamontowania.
Niewątpliwą zaletą tych błotników jest maksymalna ochrona przed zanieczyszczeniami wydobywającymi się spod kół. Okalają one dużą część ich obwodu, dzięki czemu przejmują na siebie więcej wody i błota, niż robią to inne modele.
Ze względu na swój kształt i sposób mocowania, rowery wyposażone w tradycyjne błotniki nie nadają się do bardziej wymagającej jazdy terenowej.
Błotniki te mocowane są do tylnych widełek i przedniego widelca. Oprócz tego, posiadają one przytwierdzane do zacisków koła wsporniki stabilizujące.
Ich wadą jest skomplikowany montaż, który może przeszkadzać rowerzystom lubiącym dostosowywać rower do konkretnych warunków na trasie. Nie zmienia to jednak faktu, że ze względu na elegancki wygląd i maksymalną ochronę, błotniki te polecane są wszystkim tym, którzy poruszają się rowerem po ulicach miast – na przykład do pracy.
Błotniki uniwersalne
Rozwiązanie idealne dla osób, które lubią dostosowywać swój rower do charakteru trasy i pogody. Błotniki uniwersalne są lekkie i łatwe do zamontowania, ale zapewniają mniejszą ochronę niż tradycyjne modele. Na ich korzyść przemawia fakt, że dzięki specjalnym adapterom możemy dołączyć je do praktycznie wszystkich typów rowerów.
Błotniki te montujemy do wspornika siodełka z tyłu i do widelca lub amortyzatora z przodu roweru. Rozwiązanie to sprawia, że nie musimy uzależniać decyzji zakupowej związanej z błotnikami od ostatecznej budowy naszego roweru.
Niewątpliwą zaletą tych błotników jest łatwość ich założenia i ściągnięcia, co ułatwia np. mycie.
Błotniki MTB
Jak sama nazwa wskazuje, są to błotniki popularne szczególnie wśród rowerzystów górskich, chociaż z rozwiązania tego mogą korzystać w zasadzie wszyscy miłośnicy dwóch kółek.
Błotniki MTB zapewniają zdecydowanie mniejszą ochronę przed wodą i błotem niż ich tradycyjni i uniwersalni kuzyni, ale wynika to z wyjątkowego przeznaczenia. Błotniki te są bowiem dostosowane do charakterystyki jazdy MTB, a więc muszą być małe, ale jednocześnie gwarantować ochronę w takim zakresie, w jakim jest to niezbędne do bezpiecznej jazdy.
Przedni błotnik montowany jest na podkowie amortyzatora lub pod główną rurą ramy. Zabezpiecza on przede wszystkim twarz rowerzysty i w mniejszym zakresie korpus. W przeciwieństwie do błotników uniwersalnych i tradycyjnych, w tych modelach bardziej niż o komfort, chodzi o bezpieczeństwo.
Błotnik tylny montowany jest pod siodełkiem i zabezpiecza plecy rowerzysty przed pióropuszem z wody i błota, który spotykany jest często podczas szybkiej jazdy terenowej.
Błotniki rowerowe – podsumowanie
Bogata oferta sklepów rowerowych sprawia, że bez problemu dobierzecie odpowiedni błotnik do swoich potrzeb i charakterystyki jazdy oraz sprzętu.
Przed zakupem upewnijcie się, że budowa waszego jednośladu pozwoli na montaż danego modelu błotnika. Sprawdźcie również, czy wybrany błotnik będzie pasował do rozmiaru używanych przez was kół.
Na pewno dokonacie odpowiedniego wyboru!