Serwisowanie roweru – jak często je wykonywać i na czym polega

Każdy właściciel roweru wie, że podstawą długotrwałego użytkowania roweru jest odpowiednie dbanie o jego stan. Prawidłowo dokonany serwis pozwoli Ci na cieszenie się z jazdy i zapewni optymalną pracę wszystkich elementów roweru. Na czym polega przegląd i czy możemy go zrobić samemu? A może niektóre rzeczy lepiej zlecić specjaliście? Wszystkiego dowiecie się czytając poniższy artykuł.

Jak często serwisować rower?

Serwisu roweru dokonujemy w momencie zauważenia jakiejś usterki ale nie tylko. Większość z nas wsiada na siodełko po raz pierwszy z ustaniem śniegów i mrozu, a kończy użytkowanie roweru późną jesienią. Dlatego ważne jest aby przeglądu roweru dokonać dwa razy w roku. Pierwszy raz przed wiosennym wyruszeniem w trasę i drugi raz jesienią po zakończeniu sezonu.

Zacznij od porządnego mycia

Dokładne umycie roweru jest bardzo ważne dla przebiegu późniejszych prac serwisowych. Ciężko jest sprawdzić każdy element gdy zalega na nim warstwa błota, dodatkowo nałożenie smarów będzie wtedy utrudnione. Ponadto serwisy rowerowe nie przyjmują rowerów, które są zabrudzone i nie wyczyszczone lub robią to za dodatkową opłatą.

Jeśli planujesz umyć rower warto do tego podejść systemowo. Należy dokładnie oczyścić każdy element przy pomocy wody i specjalnych preparatów do czyszczenia rowerów. Unikaj używania do tego celu karchera lub wody silnego strumienia wody, może to spowodować wypłukanie smaru z elementów napędu.

Serwis, jak to przebiega?

Każdy serwis roweru składa się z kilku części. Poniżej zestawiliśmy je w podpunkty, żeby dać Ci pełny obraz tego co powinieneś zrobić ze swoim rowerem lub co będzie się z nim działo w warsztacie w czasie prac serwisowych.

Luzy. Należy sprawdzić wszystkie śruby w rowerze pod kątem ewentualnego poluzowania, a jeśli jakaś zdążyła się obluzować należy ją dokręcić. Należy też zwrócić uwagę czy jakaś śruba nie przylega zbyt mocno i nie zastała się.

Ważne jest też sprawdzenie łączenia widelca z ramą, czy nic nie zgrzyta, czy wszystko przylega pewnie i czy kierownica obraca się bez wysiłku.

Łańcuch i korby. Sercem każdego roweru jest napęd, od jego właściwej pracy zależy czy rower będzie w stanie jeździć. Przede wszystkim ważnej jest sprawdzenie łańcucha i tego czy nie spada oraz zmierzenie przymiarem czy nie rozciągnął się. Ważna jest też ocena zębatek pod kątem zużycia oraz pojawienia się na nich rdzy. Korby również należy sprawdzić pod kątem ewentualnych luzów i płynności pracy.

Koła. To kolejny istotny element roweru. Należy sprawdzić czy są odpowiednio osadzone i czy śruby są na swoim miejscu.

Dodatkową ważną rzeczą na którą zwracamy uwagę jest poziom powietrza w kołach. Jest to bardzo prosta czynność i możemy wykonać ją samodzielnie. Do tego celu świetnie nada się pompka rowerowa. Istnieje wiele modeli i typów. Wyróżniamy pompki stojące oraz ręczne z manometrami i bez. Po sprawdzeniu stanu powietrza kontrolujemy czy powietrze nie uchodzi. Jeśli tak się dzieje przy pomocy łatek do dętki uzupełniamy dziurę w oponie, a jeśli dziur jest zbyt dużo lub dętka jest przetarta wymieniamy ją.

Również opony nie są nieśmiertelne. Opona posiada bieżnik, który z czasem ściera się. Należy ją wtedy zdjąć i wymienić na nową.

Hamulce i przerzutki. To kolejne ważne elementy. Należy sprawdzić ich prawidłowe działanie przy każdym serwisie oraz wymienić ich części składowe – pancerze oraz linki. Są to niewielkie elementy, ale bardzo ważne dla nienagannej pracy roweru. Dodatkowo w hamulcach rowerowych znajdują się klocki, które cały czas mają kontakt z otoczeniem oraz ścierają się. Je też należy sprawdzić pod kątem zużycia i ewentualnie wymienić.

Smarowanie i jeszcze raz smarowanie!

To bardzo ważna zasada, o której należy pamiętać. Bez względu na to czy dokonujemy serwisu samodzielnie, czy zlecamy go mechanikom odpowiednie pokrycie profesjonalnym smarem elementów napędu zwiększy jego żywotność i poprawi jego pracę. Posiadamy różne rodzaje smarów. Inne nadają się do linek, jeszcze inne do łańcucha i korby. Dodatkowo smar różni się w zależności od tego w jakich warunkach będziemy jeździć. Innego smaru użyjemy na suche, a innego na mokre warunki jazdy.

Samemu czy w serwisie?

Na to pytanie każdy może odpowiedzieć sobie sam. Jeden bez problemu poradzi sobie z rozebraniem i złożeniem roweru, a inny będzie wolał by jego jednośladem zajął się profesjonalista w serwisie. Może się też zdarzyć osoba, która podstawowe czynności serwisowe oraz smarowanie wykona samodzielnie, a resztę zleci profesjonalistom.

Lepiej je mieć!

Bez względu na to czy sam serwisujesz rower, czy oddajesz go do profesjonalnego serwisu warto byś zaopatrzył się w kilka podstawowych narzędzi.

  • Zestaw kluczy rowerowych, najlepiej w formie scyzoryka; dzięki temu spokojnie dokręcisz śrubkę, która nagle się poluzowała,
  • Przymiar do łańcucha, to proste narzędzie pozwoli Ci określić czy Twój łańcuch nie jest zbyt rozciągnięty i czy nie należy go czasem wymienić,
  • Pompka, dzięki niej łatwo uzupełnisz powietrze w kole, niewielkie pompki sprawiają, że możesz zawsze mieć je przy sobie,
  • Dętka i łatki oraz łyżka do opon. Każdy może na trasie złapać ,,kapcia” warto umieć sobie z tym radzić lub przynajmniej mieć ze sobą zestaw ,,pierwszej pomocy” dla Twojego koła,
  • Profesjonalne smary. Pomogą Ci gdy napęd zacznie gorzej pracować. Smary są z czasem wypłukiwane przez deszcz oraz podlegają rozkładowi przez inne czynniki atmosferyczne, więc warto je czasami samemu uzupełnić.