Obojętnie, czy wolisz mknąć przez łąki, lasy i góry, czy zatłoczone miejskie ulice. Dzwonek w rowerze mieć wypada, a nawet trzeba. To ważny element wyposażenia rowerowego, który wpływa na nasze codzienne bezpieczeństwo na dwóch kółkach.
Zdajemy sobie sprawę, że dzwonek rowerowy często nie pasuje do całościowego designu roweru, ale warto mieć świadomość, że jego posiadanie jest wymagane przez polskie prawo na mocy “Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia”.
Dzwonek jest również najzwyczajniej w świecie wyposażeniem praktycznym. Wiedzą o tym wszyscy ci, którzy starali przecisnąć się przez ulice wielkich miast lub mieli nieprzyjemne spotkanie pierwszego stopnia z pieszym, który nie rozglądając się wpadł na ścieżkę rowerową.
Jaki jednak sygnał ostrzegawczy (bo niekoniecznie dzwonek!) powinno się wybrać?
Sygnały ostrzegawcze – dzwonki i klaksony rowerowe
Cytując wyżej wspomniane rozporządzenie ministra, każdy rower wyposażony musi być w “dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku”. Alternatywą dla klasycznego dzwonka jest klakson rowerowy. Poniżej znajdziecie krótki opis obydwu urządzeń.
Klasyczny dzwonek rowerowy
Akcesorium znane nam wszystkim od małego. Montowany jest on najczęściej na kierownicy w taki sposób, aby możliwe było ostrzeżenie pieszego lub innego rowerzysty bez utraty pełnego panowania nad rowerem.
Najprostsze konstrukcje składają się z plastikowego młoteczka, który pod wpływem nacisku palca uderza w metalową czaszę, dzięki czemu wydobywany jest ostrzegawczy dźwięk. Bardziej skomplikowane modele “dają głos” po pociągnięciu za dźwignię uruchamiającą mechanizm.
Najważniejszymi cechami, na które musimy zwrócić uwagę podczas wyboru idealnego dla nas dzwonka, są jego głośność, łatwość użytkowania i wygląd.
Trąbka / klakson rowerowy
Innym, głośniejszym rozwiązaniem stosowanym jako dźwiękowy sygnał ostrzegawczy w rowerze może być trąbka lub klakson. Najgłośniejsze modele potrafią wydać z siebie dźwięk o mocy nawet do 115 dB, a moc tę zawdzięczają wbudowanemu mechanizmowi działającemu na sprężone powietrze.
Wybierając odpowiedni typ trąbki lub klaksonu musimy zwrócić uwagę, czy wydawany odgłos nie jest drażniący lub przeraźliwy.