Pompka rowerowa jest jednym z tych akcesoriów, które mieć trzeba. Jeżeli nie w domu (co zalecamy), to na pewno przy sobie podczas jazdy. Pełniona przez nią funkcja jest tyleż banalna, co niezwykle istotna – dzięki niej możemy napełnić powietrzem opony w naszej maszynie do odpowiedniego ciśnienia, co znów wpływa na komfort i bezpieczeństwo jazdy.
Na rynku znajdziemy kilka typów pompek i prawdopodobnie kilka tysięcy modeli. Jak odnaleźć się w tym gąszczu możliwości i wybrać dokładnie taką pompkę, której nam potrzeba? A może powinniśmy zainwestować w więcej niż jedną sztukę? Na te kluczowe pytania postaramy się udzielić odpowiedzi w poniższym tekście.
Typy pompek rowerowych
Jak wspomnieliśmy powyżej, zanim przejdziemy do szczegółowych opisów i porad, przed zakupem należy zastanowić się, jakiej pompki tak naprawdę potrzebujemy i czy na pewno jest to tylko jedna pompka. Zastanawiasz się po co mogą Ci być dwie sztuki rzeczy, która pełni tę samą funkcję? Otóż dlatego, że każda z dwóch typów pompek posiada diametralnie różne cechy.
Pompki rowerowe dzielą się na:
Pompki stacjonarne – wykorzystywane i przechowywane w domu, garażu lub warsztacie.
Pompki rowerowe ręczne i na CO2 – nadające się do zabrania ze sobą w drogę.
Pochylmy się nad różnicami pomiędzy tymi dwoma typami.
Pompki stacjonarne
Tego typu pompka powinna znaleźć się w każdym garażu i warsztacie. Za jej pośrednictwem napompujemy bowiem nie tylko oponę rowerową, ale także tę w aucie, taczce lub wózku. Wyposażona jest ona w zintegrowany wężyk, który ułatwia pompowanie, poniewaz nie musimy znajdować się w bezpośrednim kontakcie z rowerem.
Pompki tego typu są najczęściej wyposażone w manometr, dzięki czemu z łatwością możemy kontrolować ciśnienie powietrza w dętce. To nie jedyne ich zalety, ponieważ są one znacznie bardziej wydajne niż pompki ręczne i dzięki nim możemy napompować koło szybciej i do znacznie większego ciśnienia.
W przypadku pompek stacjonarnych wymagane jest zabezpieczenie zatrzaskujące ujście wężyka na wentylu.
Pompki ręczne
O ile pompka stacjonarna tylko/aż ułatwia życie, o tyle pompka ręczna jest – naszym zdaniem – koniecznym wyposażeniem każdego rowerzysty.
Pompki ręczne dzielą się na:
Tradycyjne pompki ręczne
Klasyczne pompki, które powinniśmy mieć zawsze zamontowane przy ramie lub schowane w plecaku. Warto zainwestować w ich teleskopową wersję, która dodatkowo pompuje oponę “w dwie strony”, to znaczy zarówno przy ruchu w górę, jak i w dół.
Pompki na CO2
Pompkę tego typu umieściliśmy w kategorii “ręczne” nieco na wyrost, ponieważ wymykają się one klasycznemu podziałowi.
Jeżeli nie lubimy się męczyć przy pompowaniu, a przy okazji mamy potrzebę ekspresowego napełnienia koła, to jest to rozwiązanie perfekcyjne. Wielkość i wygląd pompki na CO2 jest zbliżony do pompek tradycyjnych, z tą różnicą, że pompujemy nie wykorzystując do tego siły mięśni, a jedynie sprężony gaz z odpowiedniego pojemnika.
Podsumowanie i zakończenie
Oprócz pompek do napełnienia opon powietrzem, na rynku znajdują się również pompki do napełniania amortyzatorów. Małe i niezwykle wydajne, są w stanie sprężyć powietrze nawet do 300psi. Pamiętaj, aby dobrać ciśnienie w amortyzatorach do swojej wagi, co powinny ułatwić Ci zalecenia zawarte w instrukcji pompki.
Na zakończenie wspomnieć należy również o dodatkowych manometrach, w które można się wyposażyć jeżeli zakupiony przez nas “sprzęt pompujący” nie ma ich w zestawie. Dzięki temu poręcznemu urządzeniu zawsze będziemy mieli pewność, że ciśnienie w naszych kołach jest na odpowiednim poziomie.
Mamy nadzieję, że teraz już wiecie jaką pompkę kupić. Pamiętajcie, że odpowiednie ciśnienie w oponie nie tylko zagwarantuje Wam bardziej efektywną i komfortową jazdę, ale ma również niebagatelny wpływ na Wasze bezpieczeństwo!