Rowery szosowe idealne na długie dystanse

Jeżeli zamierzasz uprawiać długodystansowe i szybkie kolarstwo szosowe, to potrzebujesz do tego odpowiednio zaprojektowanego roweru.

Termin „rower szosowy” odnosi się biorąc rzecz ogólnie do lekkiego, aerodynamicznego roweru, którego głównym celem jest możliwie szybkie pożeranie kolejnych kilometrów asfaltowych dróg.

Rowery szosowe wyposażone są najczęściej w 28’’ lub 29’’ koła, cienkie, wysokociśnieniowe opony, specjalną, giętą kierownicę dla lepszej aerodynamiki oraz sztywną, lekką ramę.

Lżejszy, szybszy i bardziej elastyczny niż rower górski, oraz bardziej wygodny i wydajny na długich dystansach, rower szosowy jest idealnym wyborem do jazdy rekreacyjnej, fitness, wyścigów i wycieczek, a nawet do dojazdów do pracy, szkoły lub na uczelnię.

Dowiedz się więcej o różnych rodzajach “szos”, materiałach użytych w konstrukcji ramy oraz o tym, na co zwracać uwagę przy zakupie pierwszego roweru szosowego.

Jaki rower szosowy będzie dla Ciebie najlepszy?

Różne typy rowerów szosowych zaprojektowane są z myślą o bardzo różnych kolarzach i ich potrzebach. Z tego właśnie powodu w sklepach spotkamy całe spektrum jednośladów – od sztywnych rowerów wyścigowych, przez wygodne maszyny długodystansowe, po najnowocześniejsze, super lekkie modele z włókna węglowego.

Rodzaj roweru szosowego, który będzie dla Ciebie odpowiedni, zależy nie tylko od dostępnego budżetu, ale również od rodzaju jazdy, który zamierzasz uprawiać.

Rowery szosowe dedykowane entuzjastom wyścigów, zaprojektowano z myślą o niewielkiej wadze i możliwie dużej efektywności, które to cechy zyskują pierwszeństwo nad ostatecznym komfortem jazdy. Aby zapewnić optymalny transfer mocy pomiędzy kolarzem, a maszyną, rowery wyścigowe wyposażone są w super sztywne ramy z długimi górnymi rurami oraz kierownice ustawione znacznie poniżej poziomu siodełka. Umożliwia to przyjęcie możliwie aerodynamicznej sylwetki, co znów przekłada się na szybkość jazdy. Rowery tego typu polecamy nieco bardziej doświadczonym kolarzom, którzy mają zamiar brać udział w wyścigach szosowych.

Rowery szosowe do jazdy rekreacyjnej lub maratonów, jak również modele treningowe, pozwalają na więcej ustępstw na rzecz komfortu pokonywania trasy. Elastyczna geometria ramy pozwala na bardziej pionową pozycję jazdy, która jest mniej aerodynamiczna niż w stylu wyścigowym, ale za to o wiele wygodniejsza dla początkującego lub “niedzielnego” rowerzysty. Rowery tego typu wyposażone są w szersze opony, zaczepy do błotników, a niektóre modele umożliwiają także montaż przednich i tylnych bagażników. Rowery szosowe do jazdy rekreacyjnej są idealne zarówno dla początkujących, jak i dla bardziej wyspecjalizowanych kolarzy, którzy cenią sobie komfort jazdy na długich, często wyboistych trasach.

Zakup pierwszego roweru szosowego

Kupując pierwszy rower szosowy, należy wziąć pod uwagę kilka rzeczy. Będą one rzutować na to, czy zapalimy się pasją do tego typu kolarstwa, czy bardzo szybko się do niego zniechęcimy.

Na co zwrócić uwagę wybierając pierwszy rower do jazdy szosowej?

  • Po pierwsze, ustal, czy Twój pierwszy rower ma być wprowadzeniem do świata wyścigów, czy może bardziej prawdopodobnym jest, że będziesz wykorzystywać go do jazdy fitness, rekreacji lub pokonywania wielokilometrowych maratonów.

Większość rowerów z niższej półki będzie nastawiona na to drugie, z geometrią ramy zapewniającą bardziej pionową pozycję do jazdy, chociaż wiele uniwersalnych szosówek będzie również odpowiednia do jazdy w mniejszych, lokalnych wyścigach krótkodystansowych.

  • Po drugie, rozmiar ma znaczenie! Dobranie odpowiedniej wielkości ramy do Twojej sylwetki będzie miało zasadnicze znaczenie. Przed zakupem zainteresuj się zagadnieniem bikefittingu i tabelą rozmiarową producenta ramy, na którą chcesz się zdecydować.
  • Po trzecie, ilość przerzutek. Twój rower może być dostępny z podwójnym (18 biegów) lub potrójnym (27 biegów) mechanizmem korbowym. Jeśli trasy, po których masz zamiar jeździć, są bardzo pagórkowate lub jeśli chcesz mieć w razie potrzeby nieco więcej lżejszych przełożeń, potrójny mechanizm będzie jak najbardziej wskazany. W innym wypadku możesz zdecydować się na układ z 18 biegami.

Zwróć uwagę na budowę przedniego widelca i sztycy. Najlepiej zdecydować się w tym wypadku na włókno węglowe, które “odchudzi” rower i zapewni tym elementom wysoką wytrzymałość. Ważnymi elementami są również lekkie koła z piastami wysokiej jakości, wytrzymałe, odporne na przebicie opony o szerokości od 23, do 25 mm. oraz mocowania umożliwiające zabranie ze sobą w trasę dwóch bidonów. W przypadku rekreacyjnych rowerów szosowych, zaopatrz się również w błotniki.

Geometria ramy rowerów szosowych i wykorzystywane do jej budowy tworzywa

Rama jest sercem każdego roweru szosowego, a udoskonalenia w zakresie technologii i materiałów oznaczają, że wysokiej jakości jakości ramy są dostępne nawet dla zawodników o niezbyt zasobnych portfelach. Najczęściej stosowanymi materiałami do ich produkcji są aluminium, stal, włókno węglowe i tytan.

Ramy aluminiowe

Stosunkowo tanie w produkcji, ramy aluminiowe znajdują się na wyposażeniu wielu rowerów dostępnych w niskim i średnim budżecie. Oferują rozsądny stosunek jakości do ceny, przez co są szczególnie cenione przez początkujących i średniozaawansowanych kolarzy. Lekkie i mocne aluminium jest często postrzegane jako alternatywa dla ram z włókna węglowego, która umożliwia uprawianie ostrzejszej jazdy po bardziej wymagającym terenie.

Ramy z włókna węglowego

Nie bez powodu rowery spotykane w profesjonalnych peletonach, wykonane są z tego właśnie materiału. Mocne, sztywne i lekkie włókno węglowe jest również preferowane przez kolarzy ze względu na swoje właściwości tłumiące drgania, dzięki czemu ramy z niego wykonane są szczególnie komfortowe na długich dystansach. Wraz z rozwojem technologii, karbonowe ramy zaczęły pojawiać się także w rowerach z niższej półki cenowej, będąc dostępnymi również dla mniej zamożnych rowerzystów.

Ramy stalowe

Rowery ze stalowymi ramami oferują możliwość elastycznej jazdy, która preferowana jest przede wszystkim przez rowerzystów stawiających komfort ponad osiągi i maksymalną efektywność. Oczywiście stalowa rama nie jest pierwszym wyborem profesjonalnych kolarzy szosowych, ponieważ ze względu na swoją wagę, nie nadaje się ona do wyścigów i wykręcania szalonych rekordów. Co prawda od tego typu konstrukcji odchodzi się już na rzecz ram aluminiowych, ale jeszcze wciąż można spotkać “stalówki” w ofertach niektórych producentów.

Ramy tytanowe

Lekki, mocny i elastyczny tytan zapewnia najwyższą wydajność jazdy w każdych warunkach. Niestety za te cechy trzeba niemało zapłacić, ale jeżeli traktujemy jazdę na rowerze z należytą powagą, to zdecydowanie warto! Ponieważ metal ten nie jest podatny na korozję oraz nie traci z biegiem lat i kilometrów swoich właściwości, może być on traktowany jako wybór numer jeden wśród rowerzystów szosowych, którzy szukają “roweru na całe życie”.

Geometria – tradycyjne i kompaktowe ramy rowerów szosowych

Materiały, z których wykonywane są główne elementy roweru, zostawmy póki co na boku. Zajmijmy się ich kształtem. Ramy rowerów szosowych są często klasyfikowane jako „tradycyjne” lub „kompaktowe”. Tradycyjne ramy wyróżniają się poziomą górną rurką, podczas gdy w ramach kompaktowych będzie ona ułożona pod pewnym spadem. Względne zalety każdej geometrii są od lat dyskutowane w środowisku, a wybór idealny zależy najczęściej od indywidualnych preferencji rowerzysty. Zaznaczyć jednak na pewno trzeba, że tradycyjne ramy są bardziej stabilne i wygodne, podczas gdy ich kompaktowe odpowiedniczki gwarantują szybszą jazdę i są bardziej czułe na balans, ze względu na obniżony środek ciężkości podczas jazdy.

Należy zwrócić uwagę na jeszcze jeden aspekt – ze względu na pochyłą górną rurę, kompaktowe rowery o identycznej odległości między siodełkiem i kierownicą co w wersji tradycyjnej, będą miały nominalnie mniejszy rozmiar ramy. Na przykład tradycyjna rama o długości 56 cm będzie równa kompaktowej ramie o długości 52 cm. Modele wyposażone w ramę kompaktową są również zwykle dostępne w mniejszej ilości rozmiarów.

Na wybór odpowiedniego roweru szosowego ma wpływ również nasza płeć, ale tym tematem zajęliśmy się już wcześniej, o czym możecie przekonać się tutaj.