Posiadanie odpowiedniego oświetlenia rowerowego wymagane jest nie tylko przez zdrowy rozsądek, ale również przez polskie prawo. Nasz rower zawsze musi być wyposażony w tylne, czerwone światło odblaskowe, a gdy zamierzamy jeździć po zmroku, również w białe lub żółte światło przednie (świecące światłem stałym lub migającym) oraz – oprócz odblasku – czerwone światło tylne (podobnie jak w przypadku przedniego – stałe lub migające).
Co do zaoferowania w kwestii oświetlenia mają nam aktualnie sklepy rowerowe? Zapraszamy do szybkiego przeglądu pozycji rynkowych, które powinny spełnić wymagania i potrzeby wszystkich rowerzystów.
Światła odblaskowe
Światła odblaskowe pozwalają na zauważenie jadącego rowerzysty poprzez odbijanie światła emitowanego przez oświetlenie samochodowe. Światła te należą do grupy tzw. “świateł biernych”, ponieważ nie generują one światła samodzielnie.
Wśród popularnych “odblasków” wyróżniamy:
czerwone – tylne
białe/żółte – przednie
pomarańczowe – boczne
Czerwone, odblaskowe światło tylne
Jego permanentne posiadanie jest wymagane przez polskie prawo. Montuje się je najczęściej na sztycy, chociaż niektóre modele montowane są również na bagażniku lub błotniku.
Białe lub żółte światło odblaskowe przednie
Jego posiadanie nie jest konieczne, jeżeli nie jeździmy rowerem po zmroku, ale rekomendujemy dla bezpieczeństwa wyposażenia się także w tego typu oświetlenie. Koszt zakupu takiego światełka to zaledwie kilka złotych, a dzięki niemu będziemy widoczni dla nadjeżdżających z naprzeciwka samochodów nawet z odległości 150 metrów.
Pomarańczowe światła boczne
Boczne światełka odblaskowe montowane są najczęściej na pedałach lub szprychach. Dzięki nim będziemy widoczni również dla samochodów nadjeżdżających z boku – np. na skrzyżowaniach.
Oprócz świateł odblaskowych możemy wyposażyć nasz rower w taśmę odblaskową (tzw. “autostradową”) odpowiedniego koloru, którą nakleja się na odpowiednie części roweru (biel – przód, pomarańcz – bok, czerwień – tył).
Przednie lampy rowerowe
Przednie lampki rowerowe nie tylko “dają znać” innym uczestnikom ruchu o kierunku naszej jazdy, ale również oświetlają drogę, co jest szczególnie istotne podczas jazdy w szarówce lub po zmroku.
Wybierając odpowiednie oświetlenie przednie, zwróć uwagę na sposób montażu oraz moc emitowanego światła.
Lampy rowerowe montowane na kierownicy
Lampki tego typu wyposażone są w diody LED lub żarówki halogenowe oraz HID. Zasilane są one bateriami w rozmiarze AA lub AAA (tradycyjne i małe “paluszki”).
Emitowane światło tego typu lamp osiąga od ok. 100 do 200 lumenów, co pozwala na dostateczne oświetlenie drogi przed rowerem. Wśród lampek rowerowych przednich spotkać można również modele z akumulatorem litowo-jonowym.
Mocne lampy rowerowe przednie
Tego typu oświetlenie traktowane jest zazwyczaj jako dodatkowe źródło światła, ponieważ czas działania takich lamp jest stosunkowo krótki – od jednej do dwóch godzin.
Mocne lampy przednie oświetlają drogę za pomocą silnych żarówek LED o mocy osiągającej nawet 1600 lumenów. Dzięki nim swobodnie oświetlimy trasę nawet podczas wyjątkowo złych warunków atmosferycznych.
Lampy tego typu zasilane są za pomocą akumulatora 18650, specjalnego akumulatora litowo-jonowego wysokiej wydajności lub baterii AAA, albo AA.
Lampki pozycyjne przednie
Stosowane w celu bycia zauważonym, ale nie do oświetlania drogi, po której się poruszamy. Niska moc tegoż oświetlenia gwarantuje długi czas działania, ale nie generuje dostatecznie silnego światła, aby rozświetlić drogę przez mrok.
Lampy tego typu wykorzystywane są najczęściej jako dodatek do odblasków, co wymagane jest wg. polskiego prawa podczas jazdy po zmroku. Są one stosunkowo tanie, a czas ich działania to nawet 200 godzin.
Mikrolampki przednie
Służą one wyłącznie informowaniu innych pojazdów o kierunku naszej jazdy. Wyposażone są w jedną lub kilka diod LED. Ich niekwestionowaną zaletą jest rozmiar, dzięki któremu możemy mieć je zawsze ze sobą.
Oświetlenie rowerowe tylne
Tak jak wspomniane zostało powyżej, światełko odblaskowe w kolorze czerwonym zamontowane z tyłu roweru jest obowiązkowym elementem stałym jednośladów w Polsce. Oprócz tego, jeżeli zamierzamy jeździć po zmroku, musimy wyposażyć się w dodatkowe oświetlenie w kolorze czerwonym świecące światłem stałym lub migającym.
Co w tym zakresie mają nam do zaoferowania sklepy rowerowe?
Standardowe oświetlenie rowerowe tylne
Lampki rowerowe montowane z tyłu nie muszą oświetlać drogi. Wystarczy, że dzięki nim jesteśmy zauważalni na drodze. Oświetlenie tego typu jest zazwyczaj niezbyt drogie, a składa się z kilku diod LED świecących światłem stałym lub pulsacyjnym. Warto zwrócić uwagę na ich moc, ponieważ tanie modele mogą być niewystarczające do jazdy po zmroku przy złych warunkach atmosferycznych.
Światła tego typu posiadają różne sposoby montażu, dlatego możemy wybrać taką metodę, która będzie dla nas najwygodniejsza. Źródłem energii dla takich lampek są zazwyczaj standardowe baterie AAA.
Lampki tylne o powiększonej mocy “Power LED”
Nieco droższe niż ich standardowe siostry, lampki rowerowe o powiększonej mocy zapewnią nam znacznie lepszą widoczność na drodze.
Oświetlenie tego typu najczęściej oferuje również więcej trybów świecenia, dzięki połączeniu klasycznych diod LED i diod “Power LED”.
Mikrolampki rowerowe tylne
Podobnie jak opisywane wcześniej mikrolampki przednie, oświetlenie tego typu jest wygodne ze względu na swój rozmiar, ale powinno współwystępować z mocniejszymi lampami tylnymi, jeżeli zamierzamy jeździć po zmroku i w niesprzyjającej pogodzie.
Dynamo rowerowe
Dynamo rowerowe (prądnica rowerowa) pozostaje lubianym i często spotykanym mechanizmem zasilania oświetlenia rowerowego. Dynama dzielą się na wewnętrzne i zewnętrzne, które krótko opiszemy poniżej.
Prądnice rowerowe / dynama zewnętrzne
Pamiętacie “Wigry 3”? Ich nieodłącznym elementem było właśnie zewnętrzne dynamo, dzięki któremu przednia lampa mogła oświecać drogę rowerzyście poruszającemu się na tym kultowym modelu składaka.
Prądnice tego typu wciąż dostępne są na rynku, chociaż technologie i materiały w nich wykorzystywane są już znacznie bardziej wydajne i mniej zawodne.
Sposób działania dynama zewnętrznego polega na ślizganiu się rolki prądnicy po boku opony, przez co wytwarzana jest energia zasilająca światła rowerowe – zarówno przednie, jak i tylne.
Oczywiście utrata energii w przypadku długiego użytkowania mechanizmu lub w przypadku śliskiej opony jest duża, co powoduje spadki w wydajności. Za rozwiązaniem tym przemawia jednak cena i brak konieczności dokupowania dodatkowych baterii zasilających oświetlenie.rowerowe.
Prądnice rowerowe / dynama wewnętrzne
Jeszcze ciekawszym rozwiązaniem są dynama wewnętrzne, montowane bezpośrednio w piaście roweru. Rozwiązanie to jest niezawodne niezależnie od pogody, a utraty energii są minimalne.
Wadą dynam wewnętrznych jest duża waga, konieczność dostosowania kół do mechanizmu oraz skomplikowany montaż. Właściciele rowerów miejskich i szosowych, którzy uprawiają jazdę rekreacyjną, mogą jednak rozważyć zakup takiego właśnie sprzętu zasilającego lampki.
Czołówki i lampy na kask
Ciekawym rozwiązaniem, szczególnie dla osób, które uprawiają turystykę rowerową połączoną z pieszymi wędrówkami, wspinaczką i grotołaztwem, są lampki montowane na kasku lub klasyczne czołówki.
Nie zajmują one dużo miejsca, są bardzo wydajne i wielofunkcyjne. Pamiętać jednak należy, że zgodnie z polskim prawem, światła pozycyjne (przednie i tylne) nie mogą być w rowerze umieszczone na wysokości wyższej niż 150 cm od podłoża. Czołówka nie będzie więc rozwiązaniem zgodnym z prawem podczas poruszania się po drogach publicznych. Na off-road jednak jak najbardziej polecamy taki typ oświetlenia.
Pingback: Profesjonalny sprzęt rowerowy - jak go skompletować
Pingback: Przygotowanie roweru do jazdy zimą - podstawowe czynności