Kierownica rowerowa – oczywisty i niezbędny element praktycznie każdego jednośladu (z wyłączeniem monocyklów). Wiemy, że “być musi”, ale czy zdajemy sobie sprawę jak wiele od niej zależy?
Odpowiednia kierownica wpływa na komfort jazdy rowerem, to, jak się on prowadzi i jaka jest jego ostateczna waga oraz wytrzymałość. Podstawową zmienną, o którą oprzeć należy swoje poszukiwania “kierownicy doskonałej”, jest określenie przeznaczenia roweru i typu jazdy, którą będziemy uprawiać.
Poniżej znajdziesz informacje o kierownicach MTB, BMX, rekreacyjnych (turystycznych), triathlonowych i przeznaczonych do jazdy miejskiej.
Podstawowe informacje i podziały kierownic rowerowych
Podstawowym podziałem wśród kierownic rowerowych, jest podział ze względu na ogólny kształt. Rozróżniamy w tym wypadku kierownice rowerowe proste i gięte.
Kierownice proste
Informacja dla dociekliwych – nie są one proste idealnie. Dla zwiększenia wytrzymałości stosuje się w nich ok. 5 stopniowe wygięcie. Kierownice te są zazwyczaj lżejsze i bardziej wytrzymałe niż kierownice gięte. Wynika to z ich konstrukcji oraz konieczności zużycia mniejszej ilości materiału.
Kierownice rowerowe gięte
Wykorzystywane są przede wszystkim w rowerach szosowych (kierownica typu “baranek”), BMX, turystycznych, miejskich (“jaskółka”) i zjazdowych. Ich indywidualny kształt dopasowany jest do końcowego przeznaczenia, co zostanie omówione w dalszej części artykułu.
Materiały wykorzystywane do produkcji kierownic rowerowych
Do produkcji kierownic wykorzystywane są przede wszystkim 3 rodzaje stopów: aluminium, stal oraz karbon. Jeżeli ktoś chce znacznie obniżyć wagę swojego roweru, to sugerowane jest wybranie tworzywa aluminiowego lub karbonowego.
Kierownice stalowe wykorzystywane są przede wszystkim w rowerach z niższej półki cenowej lub tych, które wymagają wysokiej wytrzymałości. Kupując jednoślad wyposażony w ten rodzaj kierownicy, warto sprawdzić, czy wykonana jest ona ze stali nierdzewnej.
Kierownice aluminiowe są aktualnie spotykane najczęściej. Niewielka waga i niezła wytrzymałość oraz niewygórowany koszt w porównaniu do jakości, zdecydowanie przemawiają na ich korzyść.
Kierownica karbonowa – niewielka waga i wysoka wytrzymałość. Oprócz włókna węglowego (karbonu), w produkcji tych kierownic wykorzystuje się również aluminium. Opcja dla osób, które chcą możliwie “odchudzić” swój rower bez ujmy na wytrzymałości.
Rozmiary kierownic rowerowych
W przypadku średnicy sprawa jest prosta, ponieważ występują w tym wypadku dwa standardowe rozmiary – 25.4 mm oraz 31.8 mm. Zalecane jest w tym wypadku trzymanie się standardów, aby nie narazić się w późniejszym czasie na nieprzyjemności związane z “niepasowaniem” poszczególnych elementów, z którymi kierownica musi współgrać (mostek, manetki, chwyty na kierownicę).
Długość kierownicy waha się od 40-44 cm w przypadku rowerów szosowych, przez 56-66 cm w rowerach górskich i turystycznych, do ponad 70 cm w rowerach downhillowych.
Kierownice MTB
Dobierając odpowiednią kierownicę rowerową MTB, należy zwrócić uwagę przede wszystkim na następujące aspekty:
Szerokość kierownicy powinna przewyższać o 10-15 cm szerokość barków rowerzysty. Im szersza kierownica, tym wyższa stabilność jazdy, ale z drugiej strony gorsze wyniki podczas pedałowania oraz mniejsza reaktywność. Przyjęło się, że wyczynowcy preferują kierownice nieco węższe, ze względu na mniejsze opory aero, oraz wygodniejszą jazdę na stojąco. Złotym środkiem jest zastosowanie się do wskazówki nr. 1, czyli zmierzenie rozstawu barków, dodanie do nich 10-15 cm i zakup kierownicy do MTB o odpowiedniej dla nas szerokości.
Prosta, czy gięta? Kierownice proste są stosowane przez zawodowców i półzawodowców. Wśród amatorów lub początkujących lepiej sprawdzą się kierownice gięte. Wynika to z ich szerokości i kąta wygięcia do tyłu, co powinno zwiększać komfort jazdy.
Zastosowane materiały. Wciąż najczęściej spotyka się kierownice aluminiowe, chociaż ceny kierownic kompozytowych w ostatnich latach spadają i warto zaopatrzyć się właśnie w taki sprzęt. Wspomniany już wyżej karbon jest dobrym rozwiązaniem ze względu na swoją wytrzymałość i lekkość, ale uwaga – nie jest on niezniszczalny! Przy niskiej częstotliwości jazdy MTB, zaleca się wymianę kierownicy co 4 sezony i niezwłocznie po każdej, poważniejszej wywrotce. Warto zwrócić uwagę na fakt, że kierownica karbonowa, mimo że nieskazitelna z zewnątrz, może być pęknięta od środka, co powoduje niebezpieczeństwo.
Kierownice BMX
Kierownice do BMX wykonane są najczęściej ze stali chromowo-molibdenowej. Wynika to z konieczności posiadania przez nie ponadprzeciętnej wytrzymałości. Zaleca się wyposażenie w kierownice ze stali poddawanej obróbce cieplnej.
Kierownice do rowerów typu BMX dzielą się ze względu na ilość wykorzystywanych przy produkcji elementów:
Dwuelementowe – wykonane z dwóch rurek – wygiętej i wspierającej. Jest to najpopularniejszy typ kierownicy BMX.
Czteroelementowe – składające się z czterech rurek, wyposażone w dodatkowe rurki wzmacniające, które w rzeczywistości nie spełniają jednak takiej funkcji. Jedyna różnica między tymi typami kierownicy, to różnica estetyczna i – najczęściej – wagowa.
Uniwersalną szerokością kierownicy BMX jest 28’’, chociaż wyposażyć się można rozmiary od 20’’ do 30’’. Zalecamy wykorzystanie jednego z wielu kalkulatorów szerokości dostępnych w sieci, dzięki którym możliwe będzie wybranie kierownicy idealnie dopasowanej do proporcji naszego ciała.
Kierownice turystyczne (wielopozycyjne)
Rodzaj kierownicy giętej o kształcie, który umożliwia przyjęcie wielu różnych pozycji podczas długiej, turystycznej jazdy.
Wybierając kierownicę turystyczną, warto zwrócić uwagę na jej ostateczną wagę. Biorąc pod uwagę, że służyć ma nam podczas wielodniowych wypraw, podczas których większość czasu spędzać będziemy na rowerze, ostateczna waga całości sprzętu będzie odgrywać niebagatelną rolę.
Kierownice triathlonowe
Specyficzne kierownice służące do przyjęcia maksymalnie aerodynamicznej pozycji. Występują samodzielnie lub jako “przystawki” do kierownic giętych lub prostych. Elementem wyróżniającym jest prostopadły w stosunku do kierownicy pałąk, na którym znajdują się wystające uchwyty pozwalające trzymać dłonie bardzo blisko siebie podczas jazdy.
Kierownice do jazdy miejskiej
Kierownica do jazdy miejskiej powinna gwarantować nam jak najbardziej wyprostowaną pozycję podczas trasy. Znajduje to swoje uzasadnienie w wymaganym, szerokim polu widzenia. Dzięki temu szybko zauważymy niebezpieczeństwa i przeszkody (piesi, samochody), ale również będziemy mogli napawać się architekturą miasta.
Zaleca się wykorzystywanie stosunkowo szerokich kierownic typu “jaskółka”, chociaż w przypadku “holenderek” zdecydowanie lepiej prezentować się będą tzw. “baranki”. W przypadku rowerów miejskich, najważniejszy jest komfort jazdy i styl.