Na co zwrócić uwagę przy wymianie linek hamulcowych

Linki hamulcowe używane są we wszystkich rowerach z wyjątkiem tych, które zainstalowane mają hamulce tarczowe, bębnowe, hydrauliczne lub – spotykane w starszych modelach rowerów – “torpedo”, nazywane również “kontrą”.

Składają się one z dwóch części: wewnętrznej linki z plecionego drutu ze stali nierdzewnej i zewnętrznej obudowy kabla zwanej pancerzem. Hamulce działają dzięki przekazywaniu siły wytwarzanej poprzez naciąganie linki, która to zaciska na kole szczęki obleczone okładziną cierną.

Z czasem linki mogą ulec rozciągnięciu, postrzępieniu lub innemu uszkodzeniu, przez co wymagać będą wymiany. Zachęcamy do lektury poniższego poradnika, aby dowiedzieć się więcej o różnych rodzajach linek hamulcowych, co pomoże w wyborze wymaganego zamiennika dla zużytego sprzętu.

Linki hamulcowe do rowerów szosowych i MTB

Hamulce w rowerach szosowych i MTB najczęściej wyposażone są w mechanizmy wykorzystujące linki, chociaż oczywiście spotkamy na rynku również wiele modeli z hamulcami tarczowymi lub hydraulicznymi.

Hamulce do szosówek i rowerów górskich dzielą się na:

Hamulce klasyczne (caliper) – wykorzystywane w większości rowerów szosowych.
Hamulce cantiliver – mogą to być hamulce typu „V-brake”, które spotkamy w wielu rowerach MTB i rowerach miejskich lub “Canti” montowane w rowerach przełajowych.
Aktywowane za pomocą linki hamulce tarczowe – znajdują się wśród nich popularne Avid BB5, stosowane w wielu rowerach MTB niższej i średniej klasy, a także w coraz większej liczbie rowerów przełajowych i miejskich.

Podczas gdy linki wewnętrzne hamulca i przerzutek są niemal bliźniaczo podobne, to pancerze są zgoła różne. Linki hamulcowe wykorzystują konwencjonalną „helikalną” obudowę, która składa się z ciasno owiniętej spirali z drutu stalowego wyłożonego na wewnętrznej i zewnętrznej stronie powłoką z tworzywa sztucznego. Linki przerzutek wykorzystują inną, nie zaciskającą się obudowę, która nie zmienia podczas użytkowania swojej długości.

Obudowa linki do przerzutek nie jest tak wytrzymała jak standardowy, spiralny pancerz i nie powinna być używana do przewodów hamulcowych, ponieważ przykładane podczas hamowania siły mogą spowodować jej uszkodzenie lub pęknięcie.

Wymieniając linki hamulcowe do MTB lub szos, możesz kupić tylko linkę wewnętrzną, albo kompletny zestaw wraz z pancerzem. Pierwsza opcja będzie dobrym wyborem jeśli po prostu wymieniasz uszkodzony element, ale jeżeli chcesz zapewnić sobie całkowitą “odbudowę” układu hamulcowego, warto zainwestować w pełen zestaw.

Zestawy kabli hamulcowych składają się zazwyczaj z dwóch odcinków drutu wewnętrznego o średnicy 1,5 mm lub 1,6 mm (jeden dłuższy dla tylnego hamulca i jeden krótsza dla przedniego) oraz wszystkich koniecznych do montażu akcesoriów. Pamiętaj, że linki i pancerze najczęściej trzeba przyciąć odpowiednio do wymogów Twojego roweru. Jeżeli nie potrafisz tego zrobić samodzielnie, poproś o to specjalistów z salonu rowerowego.

Podstawowe linki hamulcowe są elementem stosunkowo tanim. Droższe modele zagwarantują Ci dodatkowo takie cechy, jak wyższa odporność na korozję oraz redukcję tarcia. Różnica w cenie będzie raczej niewielka, biorąc pod uwagę odczuwalną poprawę jakości.