Jak wybrać owijkę rowerową

Owijka na kierownicę rowerową to jeden z tych elementów, który bywa bagatelizowany i niedoceniany przez cyklistów. Wpływ owijki na ostateczny komfort jazdy ma jednak znaczący wpływ, dlatego przed zakupem warto poświęcić nieco więcej czasu na odnalezienie modelu idealnego dla naszych potrzeb.

Owijka na kierownicę rowerową – na co zwrócić uwagę?

Podstawowymi rolami, które pełnią odpowiednie owijki rowerowe, są amortyzacja i przejmowanie części wstrząsów podczas jazdy. Oprócz tego, należy zwrócić uwagę na wodoodporność, wytrzymałość i zdolność do absorbowania wilgoci. Czy typ owijki na kierownicę rowerową jest powiązany z rodzajem jazdy, który uprawiamy? I tak i nie. Najwięcej zależy od indywidualnych preferencji. Odnaleźć można jednak pewne wspólne atrybuty, które predysponują dane owijki do konkretnego typu jazdy.

Owijki do jazdy szybkiej / szosowej

Z naszego doświadczenia wynika, że rowerzyści uprawiający szybką jazdę szosową i biorący udział w wyścigach, preferują cieńsze i mniej wyprofilowane owijki, które zapewniają im lepsze “czucie” drogi. Tak jak wspomnieliśmy powyżej – to jednak kwestia gustu i osobistych potrzeb. Bardziej intensywny “feeling” jazdy, to niestety również niższy komfort. Cieńsze owijki rowerowe przeznaczone są więc do jazdy na równych nawierzchniach i drogach, na których nie zaskoczą nas wyboje.

Owijki do jazdy rekreacyjnej

Znacznie popularniejszymi typami owijek są te nieco grubsze, a co za tym idzie bardziej miękkie i zapewniające wyższy komfort. Tego typu owijki skuteczniej przejmują wstrząsy i odciążają ręce podczas jazdy po nierównych powierzchniach. Jeżeli wybieramy się w dłuższą trasę, a jednocześnie nie mamy zamiaru brać udział w wyścigach, polecamy właśnie ten typ owijek do kierownic rowerowych.

Cechy owijek na kierownicę

Wybierając odpowiednią owijkę rowerową, naszą uwagę powinny zwrócić 3 cechy materiału, z której jest zrobiona. Poniżej pokrótce je omówimy:

Typ materiału

Tradycyjnie owijki wytwarzane były z naturalnych materiałów, takich jak korek lub perforowana skóra. Szczególnie ten drugi fabrykat zdobyły na przestrzeni lat wielu fanów doceniających jego właściwości i elegancki wygląd.

Pomimo faktu, że skórzane owijki wciąż są dostępne w ofercie sklepów rowerowych, to aktualnie najpopularniejsze są modele wykonywane z pianki lub materiałów żelowych. Charakteryzują się one niewielką wagą i wytrzymałością oraz miękką strukturą zapewniającą komfort. Owijki poliuretanowe, nylonowe lub silikonowe oprócz wcześniej wymienionych właściwości, są również odporne na wilgoć i niesprzyjające warunki atmosferyczne, dzięki czemu będą doskonale spełniać swoją rolę nawet w najgorszej pogodzie.

Kolor

W przypadku designu owijek można dziś naprawdę zaszaleć! Mnogość kolorów, wzorów i faktur pozwala na dobranie wyglądu idealnie dopasowanego do reszty Twojego roweru. Zaznaczyć jedynie należy, że każda owijka – wcześniej czy później – wyblaknie lub nieco się wybrudzi i dla zachowania pewnej estetyki konieczna będzie jej wymiana.

Grubość owijki

Grubość owijki na kierownice rowerowe wpływa na ostateczny komfort jazdy i poziom absorbowania wstrząsów. Cieńsze owijki, o których wspominaliśmy na początku artykułu, mają grubość od 1.5mm – 1.8mm. Taśmy przeznaczone do jazdy rekreacyjnej lub terenowej charakteryzują się grubością od 2mm – 2.5mm.

Jak założyć owijkę rowerową? Podstawowe informacje

Zakładanie owijki na kierownicę wymaga od nas nieco cierpliwości i praktyki. Za pierwszym razem może być ciężko, ale każda kolejna tego typu czynność będzie przychodzić nam znacznie łatwiej.

Na początku pozbywamy się tego, co nie jest nam już do niczego potrzebne, czyli starej owijki. Pod spodem znajdzie się zapewne nieco kurzu i zanieczyszczeń innego rodzaju, dlatego przecieramy kierownicę szmatką i – co serdecznie polecamy – traktujemy powierzchnię odtłuszczaczem.

Nawijanie rozpoczynamy od krańców kierownicy. Kierunek owijania jest zależny od indywidualnych preferencji, chociaż znaczna część rowerzystów woli nawijać owijkę “do wewnątrz”.

Nawijana taśma powinna być odpowiednio naprężona, co zapobiegnie luzowaniu się owijki. Pamiętajmy też o pozostawieniu naddatku taśmy przy krańcach kierownicy. Resztę owijki należy wepchnąć do środka i zamknąć kierownicę korkami.

Kolejne warstwy owijki powinny zachodzić na siebie w połowie, chociaż zależy to przede wszystkim od preferencji “grubości chwytu” i długości samej owijki.

Na zakończenie owijamy kierownicę 2-3 krotnie w jednym miejscu i zabezpieczamy miejsce krańca owijki specjalną taśmą, chociaż równie dobrze sprawdzi się taśma izolacyjna.

Wymiana owijki to praca czasochłonna i wymagająca skupienia. Aby zrobić to dobrze, sugerujemy zarezerwowanie sobie spokojnego popołudnia. Jeżeli robimy to po raz pierwszy, warto skorzystać również z porad i pomocy kogoś bardziej doświadczonego.

Jesteśmy przekonani, że korzystając z powyższego poradnika i znając swoje indywidualne preferencje oraz przeglądając wnikliwie opcje dostępne na rynku, wybierzecie idealną dla siebie owijkę do kierownicy rowerowej.