Podstawy jazdy na rowerze w górach

Nie potrzebujesz gór, aby jeździć na górskim rowerze. Prawie każda jazda poza wygodnymi, asfaltowymi trasami nagradza Cię świeżym, czystym powietrzem, efektywnymi ćwiczeniami i – jeśli poruszasz się po pagórkach lub wyższych wzniesieniach – radością z malowniczych widoków i długich tras zjazdowych.

Musisz jednak pamiętać, że jazda MTB rządzi się innymi prawami niż kolarstwo szosowe. Z poniższego artykułu dowiesz się na co zwrócić uwagę rozpoczynając swoją przygodę z jazdą górską.

Odpowiednia pozycja na rowerze

Odpowiednia pozycja ciała, którą przyjmujesz na rowerze, jest bez wątpienia podstawą do bezpiecznej i efektywnej jazdy po górach.

Pozycja neutralna podczas jazdy na rowerze w górach

Kiedy jedziesz po odcinkach technicznie niewymagających, możesz przyjąć pozycję neutralną. Dzięki niej możesz śmigać po szlaku tyle efektywnie, co komfortowo, jednocześnie otwierając sobie drzwi do łatwego przejścia do pozycji odpowiedniej dla technicznego terenu.

Pozycja neutralna obejmuje:
Lekkie ugięcie kolan i łokci
Ciągłe trzymanie palców na klamkach hamulca
Obserwowanie następujących 15-20 metrów trasy – skup się na elementach szlaku, którymi chcesz się przemieszczać, a nie na tych, które mogą sprawić Ci trudność

Pozycja agresywna (techniczna) na rowerze MTB

Kiedy szlak staje się bardziej stromy lub kamienisty, warto przejść do pozycji umożliwiającej bardziej techniczną jazdę (czasami nazywanej pozycją agresywną).

Pozycja ta przygotuje Cię psychicznie i fizycznie do jazdy na bardziej wymagających odcinkach szlaku. Gotowa pozycja obejmuje:
Głębokie ugięcie w kolanach i łokciach – ok. 90 stopni
Cofnięcie bioder z pośladkami uniesionymi poza siodełko
Pochyloną sylwetkę możliwie równolegle do trasy
Uważną obserwację trasy z pełnym skupieniem na poszczególnych jej elementach
Ciągłą gotowość do hamowania i przenoszenia środka ciężkości

Ustawienie siodełka podczas podjazdu i zjazdu

Prawidłowe ustawienie siodła może pomóc w uzyskaniu prawidłowej pozycji ciała podczas wspinaczki i zjazdu.

Podjazdy

Podczas podjazdów ustaw siedzenie tak, aby uzyskać maksymalną wydajność podczas pedałowania. Ze stopą postawioną na pedale w dolnym ułożeniu, powinieneś zobaczyć lekkie zgięcie w nodze osiągając około 80-90 procent długości wyprostowanej nogi. Pomaga to efektywnie pedałować i w pełni wykorzystywać główne mięśnie nóg.

Zjazdy

Kiedy nadejdzie czas, aby puścić się z radością w dół, obniż swoje siedzenie o 5 lub 7 centymetrów od wysokości, na którą ustawiłeś je przygotowując się do podjazdu na wzniesienie. Obniżenie siedzenia obniża środek ciężkości, co zapewnia lepszą kontrolę i większą pewność na stromych zjazdach. Być może trzeba będzie poeksperymentować z różnymi wysokościami ustawienia siodełka, aby znaleźć dla siebie optymalny poziom.

Odpowiednie wybory na trasie

Błąd początkujących rowerzystów chcących śmigać po górach polega na szukaniu miejsc, których chcą uniknąć, a nie znajdowaniu najdogodniejszej dla siebie trasy. Wybierz ścieżkę i trzymaj się jej, aby skutecznie ominąć trudne odcinki szlaku.

Jakich zagrożeń należy unikać? To zależy od twojego poziomu umiejętności. Korzeń, który zatrzyma jednego rowerzystę, może być zabawnym hopką dla innego. Ogólnie rzecz biorąc, unikaj luźnych skał, głębokiego piasku, wody, mokrych korzeni, kłód, innych rowerzystów, turystów i zwierząt.

Aby znaleźć ścieżkę odpowiednią dla siebie, skanuj wzrokiem teren szukając zagrożeń znajdujących się od 5 do 10 metrów przed tobą. Następnie skup wzrok z powrotem na przednim kole. Cykliczne wykonywanie tej akcji podczas jazdy, pozwala ci na przetworzenie mnóstwa bezcennych informacji. Poznanie zagrożeń z wyprzedzeniem może pomóc w dostosowaniu punktu równowagi i wybraniu najbezpieczniejszej trasy.

Hamowanie podczas jazdy MTB

Hamowanie wydaje się być banalnie prostym: ściskasz klamkę hamulca, a rower zwalnia. W przybliżeniu rzeczywiście tak jest, ale zgłębiając wiedzę na temat prawidłowego hamowania sprawisz, że poczujesz się podczas jazdy w górach bardziej komfortowo i bezpiecznie.

Jak hamować na rowerze w górach?

Hamowanie powinno być spójne i kontrolowane. Większość siły hamowania pochodzi z przedniego hamulca, ale mocne zaciśnięcie jego klamki wyrzuci cię ponad kierownicę. Zamiast tego, należy lekko manipulować hamulcami i równomiernie je uruchamiać zarówno z przodu, jak i z tyłu. Unikaj nagłego, szybkiego hamowania, aby zapobiec wpadnięciu w poślizg.

Podczas hamowania przygotuj się, przesuwając biodra do tyłu i utrzymując lekkie ugięcie kolan oraz łokci. Ta pozycja ciała pomaga ci utrzymać kontrolę i uniknąć nadmiernego wychylenia w przód.

Jeśli twój rower wyposażony jest w hamulce tarczowe, trzymaj palec wskazujący każdej dłoni na klamkach, a pozostałe trzy palce na uchwytach kierownicy. To idealne ułożenie z perspektywy siły hamowania oraz kontroli nad rowerem. Jeśli masz hamulce klasyczne, trzymaj dwa palce na klamkach, ponieważ ich użycie wymaga większej siły.

W jakich sytuacjach używać hamulca?

Kiedy zbliżasz się do zakrętu, wciśnij hamulce jeszcze zanim wejdziesz w wiraż, a następnie pozwól zadziałać sile odśrodkowej. Pozwala to skupić się na technicznym przejeździe przez zakręt i dynamicznie z niego wyjść.

Rozpęd może być również twoim przyjacielem, gdy pokonujesz na szlaku kolejne przeszkody. Początkujący kolarze MTB często zwalniają podczas zbliżania się do przeszkód nie wiedząc, że pęd może pomóc im w przejechaniu przez trudne odcinki szlaku.

Sztuka upadku na rowerze górskim

Nikt nie lubi spadać z roweru, ale jeśli jeździsz na MTB w trudnych warunkach, prawdopodobnie wcześniej, czy później to nastąpi.

Kiedy spadasz z roweru, staraj się trzymać ręce przy sobie. Twój instynkt samozachowawczy może “nalegać” na ich wyciągnięcie przed siebie, aby zamortyzować upadek, ale całkiem prawdopodobne, że spowoduje to złamanie nadgarstka lub obojczyka. Spokojnie – w większości upadków, obrażeń doznaje jedynie duma rowerzysty. Po wywrotce podnieś się, strzep z siebie kurz i sprawdź, czy na pewno nic ci nie jest. Następnie sprawdź stan roweru. Najczęściej możesz się spodziewać zrzuconego łańcucha i przekręconego siodełka oraz wygiętej kierownicy.

Przed przystąpieniem do pokonywania dalszych etapów trasy sprawdź hamulce i koła zębate. Konieczna może być ich naprawa lub regulacja, dlatego warto zabrać ze sobą narzędzie wielofunkcyjne i podstawowe klucze. Pamiętaj też o małej apteczce, która pomoże uporać się z ewentualnymi otarciami i przecięciami.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *