Jeszcze kilkanaście lat temu ten artykuł by nie powstał, z tej prostej przyczyny, że gdyby cofnąć się w świat mojego dzieciństwa, wyróżniało się tylko trzy typy rowerów- szosówki, rowery górskie i miejskie. Dziś wybór jest większy, nie tylko jeśli chodzi o osprzęt, ale również rodzaje rowerów dostępnych na rynku. Od mojego pierwszego kontaktu z rowerem crossowym minęło już wiele czasu, ale kiedyś był to dla mnie element z pogranicza rowerowej egzotyki.
Co mają więc powiedzieć osoby, które porzuciły dwa kółka w dzieciństwie i teraz chcą wrócić do jazdy na rowerze i nie są pewne czym tak naprawdę różni się rower górski od roweru crossowego? W tym artykule znajdują się wszystkie podstawowe informacje dla zainteresowanych tematem. Zaczynamy!
Podobieństwa
Skoro zajmujemy się tym tematem, logiczne jest, że zarówno rower górski, jak i rower crossowy muszą mieć pewne cechy wspólne. Podstawową cechą wspólną obu rodzajów rowerów jest ich przeznaczenie – jazda terenowa. Zarówno rower górski jak i crossowy mają sportowe zacięcie i zbliżone elementy osprzętu. Ale czy to znaczy, że rower górski i crossowy to to samo? Wręcz przeciwnie!
Różnice
Różnic między tymi rowerami jest sporo, nie tylko w samej budowie ale i przeznaczeniu. Pierwszą rzucającą się w oczy różnicą są koła i opony. Typowy rower górski musi mieć mniejsze koła 26 calowe i masywne opony o dużych kostkach bieżnika. Rowery crossowe mają natomiast węższe i mniej wyprofilowane opony oraz większe koła.
Na jaki teren?
Te zależności mają związek z przeznaczeniem obu rowerów. Rower górski MTB to typowy rower wyczynowy. Spisuje się doskonale na ciężkich błotnistych i kamienistych trasach oraz trudnych podjazdach, i zjazdach leśnych ostępów. Mniejsze koła gwarantują rowerowi górskiemu lepszą zwrotność, a szerokie i grube opony z mocno wyciętym bieżnikiem zapewniają dobrą trakcję na trudnej nawierzchni.
Rower crossowy jest również rowerem terenowym ale dostosowanym do mniej wymagających tras. Dobrze spisze się na polnych drogach i nieco bardziej wymagających leśnych ścieżkach. Dzięki cieńszym i węższym oponom o niskim profilu dobrze jeździ się nim również po ubitym gruncie, dlatego jest to rower będący swego rodzaju kompromisem między terenową i bardziej stonowaną jazdą.
Co jeszcze warto wiedzieć…
Ale oczywiście nie tylko rozmiar kół i typ opon różnią rower górski MTB od crossowego. Nie wdając się w techniczne zawiłości odnośnie kąta ustawienia sylwetki w czasie jazdy i inne aspekty przeznaczone dla zawodowych kolarzy kolejną istotną cechą jest rama. W rowerach crossowych przeznaczonych do jazdy rekreacyjnej rama jak i cały rower jest nieco lżejszy niż w rowerach MTB. Na masę roweru wpływa między innymi inny typ amortyzatorów oraz wspomniane wcześniej opony, które są lżejsze w rowerze crossowym.
Zanim dokonamy wyboru
Zarówno rower górski jak i crossowy, różnią się od siebie. Tak naprawdę wybór między zależy od nas i od tego jaki typ jazdy zamierzamy uprawiać. Jeśli marzy nam się wyczynowa sportowa jazda po ciężkim terenie jednym słusznym wyborem będzie rower MTB.
Jeśli nasz styl jazdy ma polegać na rekreacyjnych wypadach za miasto i pokonywania raczej wytyczonych leśnych ścieżek lepiej wybrać kompromis w postaci roweru crossowego, który świetnie spisze się zarówno w czasie jazdy po asfalcie jak i po mniej zurbanizowanym terenie.