“Czy kobiety naprawdę potrzebują specjalnego roweru szosowego?” – z tym pytaniem można się aktualnie spotkać nader często. Powodów zainteresowania tym tematem można się doszukiwać z dwóch względów. Z jednej strony to zasługa marketingu niektórych marek, które mocno promują żeńskie wersje swoich jednośladów, a z drugiej jest to wynik coraz większej świadomości samych kolarek w zakresie bikefittingu.
Pochyliliśmy się nad tym pytaniem i postaramy się udzielić na nie odpowiedzi. Nic co związane z rowerami nie jest nam obce, dlatego przedstawimy główne różnice pomiędzy męskimi i damskimi modelami szos, aby na końcu przejść do meritum – czy kobiety naprawdę potrzebują specjalnych, dedykowanych im rowerów? Zapraszamy do lektury 🙂
Różnice pomiędzy męskimi i żeńskimi szosówkami
Nie ma co ukrywać – budowa fizjologiczna mężczyzn i kobiet w znacznym stopniu się różni. To punkt wyjścia do zarysowania rozbieżności pomiędzy rowerami dostosowanymi do specyfiki budowy ciała danej płci. Które części jednośladu zostały więc dostosowane do kobiecych wymagań?
Budowa ramy
Nie wszystkie rowery męskie i damskie różnią się pod względem budowy ramy, ale w niektórych modelach można zauważyć diametralną różnicę w kształcie górnej rury ramy, czyli części łączącej kierownicę z siodełkiem.
O ile w rowerach dla mężczyzn rura ta jest ułożona najczęściej równolegle do jezdni, o tyle w szosówkach damskich obniża się ona w kierunku siodła. Oprócz tego, górna rura ramy w rowerach dla kobiet jest krótsza niż w męskich odpowiednikach. Kobiety mają – statystycznie – krótszy korpus i dłuższe nogi, przez co taka budowa ramy jest dla nich znacznie wygodniejsza.
Kształt siodełka
Wiele rowerów z niższej półki cenowej wyposażona jest w siodełka typu unisex, czyli takich, które docelowo mają pasować zarówno do męskiej, jak i żeńskiej budowy ciała. Rozwiązanie to jest jednak dalece niekomfortowe, jeżeli mamy zamiar spędzać na rowerze długie godziny.
Bardziej profesjonalne modele dla kobiet wyposażone są w szersze siodełka, które są odpowiedzią na inną budowę kobiecych miednic. Siodełka damskie są również nieco krótsze od swoich odpowiedników dedykowanych mężczyznom.
Kierownice
Kierownica to kolejny element roweru, który znacznie się różni w szosówkach dla kobiet i mężczyzn. Wynika to z powszechnej różnicy w rozstawieniu ramion. U mężczyzn są one szersze i analogicznie, węższe u kobiet.
Szerokość kierownic w modelach męskich osiąga najczęściej od 42 do 44 centymetrów, podczas gdy kobiece szosówki wyposażone są w kierownice 38 lub 40 centymetrowe.
Dodatkowo, rowery męskie wyposażone są w nieco dłuższy wspornik kierownicy, co odpowiada generalnej różnicy w długości ramion, zależnie od płci.
Szosówki męskie i damskie – podsumowanie
Tak długo, jak czujesz się na rowerze komfortowo i bezpiecznie, nie musisz niczego zmieniać. Warto jednak, jeżeli jesteś kobietą, sprawdzić, czy dedykowane Twojej płci modele rowerów nie są aby wygodniejsze. Pamiętaj również, że jeżeli zamierzasz jeździć na rowerze w sposób bardziej profesjonalny, to odpowiedni bikefitting jest niemal koniecznością. Dzięki niemu jazda stanie się nie tylko bardziej wydajna, ale również nie będzie odbijała się negatywnie na Twoim zdrowiu.
Pingback: Rowery szosowe. - MiastoRowerow.pl - blog