Siodełka rowerowe to te komponenty rowerowe, które w znacznym stopniu odpowiadają za ostateczny komfort naszej jazdy. Jesteśmy przekonani, że każdy rowerzysta podczas swojej przygody z jednośladami nieraz spotkał się z bólem w miejscu, gdzie plecy tracą swe szlachetne miano. Jak temu zaradzić? Jedną z odpowiedzi jest dobór odpowiedniego siodła, które odpowiada Twojej płci, sylwetce, wzrostowi, preferencjom i stylowi uprawianej jazdy.
W poniższym artykule podzielimy się najważniejszymi informacjami, które powinny ułatwić Ci wybór odpowiedniego siodełka rowerowego.
Siodełko rowerowe – jakie wybrać?
Akcesoria takie jak siodełka, mają z jednej strony maksymalnie odpowiadać stylowi uprawianej jazdy, a z drugiej zapewnić możliwie dużą wygodę.
Oczywistym jest, że jeżeli jeździmy na holenderce, to zamontowanie w niej ultralekkiego siodełka do szosówki jest absurdem. Podobnie rzecz ma się w wypadku zwiększania wagi roweru wyścigowego lub MTB poprzez montaż siodła sprężynowego – to sprzeczne ze zdrowym rozsądkiem. Przed zakupem zastanów się więc, jaką przede wszystkim rolę ma pełnić siodełko i do jakiej jazdy będzie przeznaczone.
Zacznijmy jednak od początku…
Co musisz wiedzieć o siodełkach rowerowych?
///// UWAGA: Do sprawdzenia merytorycznego słowo KADŁUB w stosunku do szkieletu siodełka. /////
Zanim przejdziesz do zakupu siodełka, warto zapoznać się z informacjami na temat ich budowy i dopasowania. Pomoże Ci to dokonać wyboru w sposób bardziej świadomy.
Z czego składa się siodełko?
Podstawowym elementem siodła jest kadłub. Wykonany jest on najczęściej z tworzywa sztucznego lub – w przypadku droższych modeli MTB i szos – z włókna węglowego.
Kadłub składa się z szerszego “ogona” i zwęża w kierunku spiczastego “nosa”. Od budowy kadłuba zależy ostateczna waga siodełka, jego elastyczność i dopasowanie do fizjonomii (szczególnie pod względem płci – stąd wycięcia i specjalne dostosowanie kształtu).
Kolejnym, istotnym elementem siodełka jest pokrycie kadłuba. Wyposażone w nie są wszystkie siodła rowerowe z wyłączeniem specjalistycznych modeli wyścigowych. Najczęściej spotykanymi pokryciami są materiały syntetyczne i skóra, którym często towarzyszą różnego rodzaju wkłady – żele silikonowe, pianki poliuretanowe, pianki memory lub specjalne poduszeczki z powietrzem.
Oprócz powyższych części składowych siodełek, w niektórych modelach przeznaczonych do jazdy MTB można spotkać dodatkowe plastry ochronne, którymi okleja się boki i tył siodeł, ponieważ podczas uprawiania tego typu jazdy są one wystawione na szczególnie duże tarcia.
Ostatnim elementem są pręty siodełka, za pomocą których montujemy siodło na sztycy. Pręty te odpowiadają za stabilność i pochłaniają część drgań podczas jazdy. Wykonywane są najczęściej z niskowęglowego stopu stali cro-mo lub – w droższych modelach – z tytanu.
Dostosowanie siodełka do kolarza
Budowa fizjologiczna każdego z nas jest inna, dlatego ustawienie i kształt siodełka, który odpowiada jednej osobie, niekoniecznie będzie dobry dla kogoś innego.
Należy pamiętać, że miękkość siodełka (gwarantowana np. przez grubość wkładów) nie musi być związana z późniejszym komfortem jazdy. O wiele ważniejszy jest ostateczny kształt siodełka i jego dopasowanie do kolarza.
Dostosowując siodełko do naszej fizjonomii należy zwrócić uwagę na szerokość ogona – powinien on odpowiadać rozkładowi kości kulszowych, aby możliwie odciążyć miednicę. Nie ma jednak innego wyjścia przy poszukiwaniu “siodełka idealnego”, niż próbowanie wielu modeli. Nie sposób też ocenić siodełka zaraz po zamontowaniu. Uniwersalna rada – próbować i być cierpliwym. Po czasie na pewno trafisz na model idealnie dopasowany do Ciebie pod względem fizjonomii.
Warto natomiast wyposażyć się w odpowiednie siodełko dedykowane mężczyznom lub kobietom. Ich kształt znacznie się różni i odpowiednio odciąża nacisk na sfery intymne. To poważna sprawa, ponieważ długie godziny spędzone na źle dopasowanym siodełku mogą skutkować obtarciami, a według niektórych opinii nawet problemami z życiem seksualnym.
Siodełka MTB i do jazdy szosowej
Siodła tego typu łączy znacznie więcej, niż mogłoby się wydawać z perspektywy uprawianej na nich jazdy. Charakteryzują się one niską wagą, zawężoną budową i cienkim wkładem. Ich głównym celem jest zapewnienie możliwie dobrych wyników jazdy. Wygoda spada na drugi plan, chociaż oczywiście nie jest ona bez znaczenia.
W siodełkach tego typu ważny jest ergonomiczny kształt, który odciąży kości kulszowe oraz zmniejszy nacisk na wrażliwe sfery krocza. W modelach tego typu spotykane są często wycięcia, do których jednak trzeba przyzwyczaić się podczas jazdy.
Im bardziej specjalizujemy się w danej dyscyplinie kolarstwa, tym bardziej będziemy zwracać uwagę na szczegóły budowy siodełka. Podczas gdy większość modeli wyścigowych i MTB jest praktycznie wymienna, to poszczególne typy jazdy charakteryzują się inną specyfiką i wymagają lepiej dostosowanych rozwiązań – szczególnie jeżeli uprawiamy je profesjonalnie lub półprofesjonalnie.
Siodełka szosowe
Modele dedykowane szosówkom charakteryzują się minimalistyczną budową. Tworzone są z włókna węglowego i tytanowych prętów, aby możliwie siodełko “odchudzić”. Często nie posiadają one żadnego pokrycia i wkładu, dlatego nie zalecamy ich zakupu do zwykłej jazdy turystycznej lub miejskiej. Wybierając tego typu rozwiązanie dopasowanie do kolarza jest niezwykle ważne, ponieważ tylko dzięki niemu możemy uzyskać efekt komfortowej jazdy.
Siodełka MTB
Modele trialowe i przeznaczone do jazdy cross-country są raczej sztywne, lekkie i wyposażone w płaski profil. Przypominają te do jazdy szosowej, chociaż niska waga odgrywa w nich nieco mniejszą rolę. Siodełka MTB wyposażone są często we wspomniane wcześniej plastry zapobiegające przetarciom. Wykorzystywane w nich pręty tworzone są najczęściej ze stopów stali, chociaż w droższych modelach spotkać można także pręty tytanowe.
Siodełka do jazdy rekreacyjnej i miejskiej
Jeżeli roweru używamy wyłącznie w celach rekreacyjnych, albo aby przemieszczać się po mieście, to najważniejszą cechą wybieranego siodełka będzie jego wygoda.
Modele tego typu są szerokie, posiadają miękkie wkłady i wyposażone są często w dodatkowe sprężyny, które absorbują wstrząsy i gwarantują wygodną jazdę.
Szeroki ogon siodełka modeluje sylwetkę rowerzysty w taki sposób, że siedzi on na jednośladzie z niemal idealnie wyprostowanym kręgosłupem. Warto zwrócić na to uwagę, jeżeli zamierzamy pokonywać na takim siodełku wielogodzinne trasy, ponieważ pozycja ta nie jest na dłuższą metę zbyt wygodna.
Mamy nadzieję, że powyższy poradnik pomoże Wam dokonać odpowiedniego wyboru siodełka rowerowego.
Pingback: Jazda na rowerze a potencja u mężczyzn - najnowsze badania
Pingback: Błędy początkujących kolarzy - czego nalezy unikać?