Chcesz kupić dobry bidon rowerowy? O tym powinieneś wiedzieć

Odpowiednie nawodnienie to podstawa podczas każdej rowerowej trasy. Fakt ten należy do absolutnego kolarskiego abecadła. Najpopularniejszym pojemnikiem używanym podczas jazdy jest niezastąpiony bidon. Każdy spełnia tę samą funkcję, ale jeżeli przyjrzymy się poszczególnym ich cechom, zauważymy niebagatelne różnice.

W poniższym poradniku przeczytasz o właściwościach bidonów rowerowych, dzięki czemu z łatwością wybierzesz model idealnie dopasowany do twoich potrzeb i oczekiwań.

Kupujemy bidon. Na co zwrócić uwagę?

  • Materiał wykonania

Najczęściej bidony wykonywane są z plastiku, chociaż na rynku znajdziemy również bardzo wytrzymałe pojemniki stworzone ze stali nierdzewnej.

Tworzywa sztuczne wykorzystywane do produkcji bidonów to:

  • polietylen wysokiej gęstości (HDPE)
  • polietylen niskiej gęstości (LDPE)
  • kopoliester
  • polipropylen

Podczas gdy LDPE jest tworzywem miękkim i podlegającym odkształceniom, to kopoliester i polipropylen charakteryzują się podwyższoną twardością i wytrzymałością, dzięki czemu wyprodukowane z nich bidony będą mogły służyć nam dłużej.

Zwróć uwagę, czy wybrany przez ciebie bidon rowerowy nie jest stworzony z materiału zawierającego bisphenol-A (BPA), ponieważ jest to związek, który może szkodzić zdrowiu. Z tego samego względu, a więc względu zdrowotnego, warto wydać na bidon nieco więcej pieniędzy, ponieważ tańsze modele mogą być (i często są) stworzone z materiałów szkodliwych, a oprócz tego nienadających się do biodegradacji.

  • Izolacja

Niektóre bidony posiadają podwójne ścianki, pomiędzy którymi znajduje się pianka lub próżnia. Taka technologia – doskonale znana z tradycyjnych termosów – zapewnia dłuższe utrzymywanie pierwotnej temperatury cieczy.

Jest to szczególnie istotne podczas bardzo gorących dni, kiedy napój izotoniczny lub woda zaczynają przybierać konsystencję i temperaturę zupy,, jak również podczas zimowych i jesiennych tras, na których mamy ochotę na wcześniej przygotowany rozgrzewający napój, a zastajemy w pojemniku bryłkę lodu.

  • Objętość

To, ile płynu potrzebujemy podczas jazdy, jest oczywiście naszą indywidualną sprawą. Najczęściej spotykana objętość preferowana przez rowerzystów to 0,7 litra. Na sklepowych półkach spotkamy również bidony nieco mniejsze, czyli półlitrowe, jak również modele o objętości 620 mililitrów.

  • Ustnik

Kolejny element bidonu, który wskazuje na to, że nie powinniśmy na takich akcesoriach przesadnie oszczędzać. Jak wiadomo, podczas jazdy pojemnik otwieramy i zamykamy zębami. Z tego właśnie względu warto zwrócić uwagę na to, czy ustnik pokryty jest miękką, gumową powłoką. Ma to wpływ nie tylko na szkliwo zębów, ale również na higienę i komfort użytkowania.

Po pewnym czasie ustniki tańszych modeli są przez nas pogryzione, przez co cięższe do umycia i zwyczajnie nieestetyczne. Oprócz tego może się zdarzyć, że ustniki bidonów z niższej półki cenowej są problematyczne w otwieraniu i zamykaniu, co skutecznie może zepsuć humor rowerzyście podczas dłuższych rajdów.

  • <Przeźroczystość

Jeżeli podczas jazdy raczysz się wyłącznie wodą, to możesz pominąć ten podpunkt. Jest on istotny dla tych kolarzy, którzy w bidonach tworzą roztwory izotoników lub energetyków. Odpowiednia przeźroczystość pojemnika pozwala na spreparowanie napoju w odpowiedniej proporcji proszku do płynu, co jest niezwykle istotne dla odpowiedniej suplementacji podczas jazdy. Warto zwrócić też uwagę, czy na ściance bidonu znajdziemy podziałkę objętości – to bardzo przydatne nie tylko do tworzenia roztworów, ale również kontroli pozostałej ilości płynu w pojemniku.

Bidony rowerowe – podsumowanie

Na praktyczność dobrej jakości bidonu prawdopodobnie nie zwrócimy nawet uwagi, natomiast te złej jakości są w stanie skutecznie nas zdenerwować i zmniejszyć komfort jazdy.

Na tego typu akcesoriach nie warto oszczędzać. To kwestia nie tylko wygody użytkowania, ale również tego, co najważniejsze, czyli zdrowia.

Mamy nadzieję, że powyższy poradnik pozwoli wam na podjęcie odpowiedniej decyzji przy wyborze idealnego bidonu rowerowego.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *