Wspornik kierownicy, inaczej nazywany mostkiem, spełnia bardzo prostą funkcję – odpowiada on za odpowiednie połączenie kierownicy z widelcem. Tylko tyle i aż tyle.
Czy wybór odpowiedniego mostka jest skomplikowany? Niezbyt, ale warto zwrócić uwagę na kilka zasadniczych cech, które będą rzutować na komfort i pewność jazdy.
Na co zwrócić uwagę wybierając wspornik kierownicy?
Pierwszym, podstawowym rozróżnieniem stosowanym w stosunku do mostków, jest ich podział ze względu na design, a konkretnie wpływający nań typ użytych sterów.
Zgodnie z powyższym rozróżniamy:
Wsporniki ahead – nie oferują one możliwości regulacji wysokości i wymagają dłuższego widelca. Stosowane są one najczęściej w szosowych rowerach wyczynowych i półwyczynowych oraz rowerach MTB.
Wsporniki klasyczne – umożliwiają regulację wysokości i wymagają krótszego widelca. Stosowane w rowerach miejskich, turystycznych i trekkingowych.
Dłuższy widelec kompatybilny ze wspornikami ahead powinien być oparty na niegwintowane rurze sterowej, natomiast rura sterowa widelca krótszego (wspornik klasyczny) powinien posiadać rurę gwintowaną.
Przeznaczenie mostków
Kolejnym aspektem, na który należy zwrócić uwagę, jest przeznaczenie wsporników kierownicy, a konkretnie rodzaj posiadanego roweru i typ uprawianej jazdy.
Rowery MTB
Rowery do jazdy górskiej wyposażone są przeważnie we wsporniki ahead. Najczęściej wykorzystywanymi materiałami do ich produkcji są aluminium (w przypadku tańszych maszyn i rowerów średniej klasy) oraz carbon w przypadku rowerów z wyższej półki.
Rozmiar mostka jest zależny od grubości rury sterowej. Najczęściej stosowana w rowerach MTB jest rura o średnicy 1 1/8”, chociaż w starszych modelach spotkać można również rury o średnicy 1”.
Mostek powinien być również dopasowany do średnicy kierownicy, czyli do rozmiaru standardowego (25.4mm) lub oversize (31.8mm).
W przypadku wsporników MTB znaleźć możemy modele zupełnie poziome, przez umiarkowanie odchylone do 6°, po mocniej odgięte do góry o ok. 10°.
Najczęściej spotykanymi typami wsporników MTB są:
Mostek cross-country – długi i poziomy (ewentualnie bardzo lekko uniesiony). Jego długość osiąga od 100 do 120 mm. Ich budowa pozwala rowerzyście na osiągnięcie optymalnej, opływowej pozycji, co ma niebagatelne znaczenie podczas wyścigów.
Mostek trialowy – nieco krótszy (60-80 mm) i lekko odchylony o ok. 6°. Taka konstrukcja ma umożliwiać swobodne rozłożenie masy na przednie/tylne koło oraz szybszą reakcję.
Mostek downhillowy – najkrótszy z rodziny. Jego długość nie przekracza 50 mm, co pozwala na bardzo szybkie reakcje. Mostki tego typu wykonywane są najczęściej z aluminium, chociaż na rynku znajdziemy również wersje carbonowe.
Rowery szosowe
W rowerach szosowych spotyka się najczęściej mostki typu ahead. Wykonane są one z aluminium, chociaż – podobnie jak w rowerach MTB – dostaniemy również ich carbonowe odpowiedniki.
Wsporniki w sprzęcie szosowym muszą również odpowiadać średnicy rury sterowej, czyli rozmiarowi 1 1/8” lub 1”. Drugi rozmiar, do którego muszą pasować, to średnica kierownicy – 26/25,8 mm lub inspirowana stylem MTB kierownica 31,8 mm.
Najważniejszą cechą mostków w rowerach szosowych jest ich długość. Kolarze chcący osiągnąć możliwie najbardziej aerodynamiczną sylwetkę powinni zdecydować się na wsporniki powyżej 120 mm długości. Pozycja ta jednak na dłuższą metę jest niezbyt wygodna, dlatego większość rowerzystów szosowych decyduje się na standardową długość od 100 do 110 mm. Dla dodatkowej wygody można zdecydować się również na lekkie zadarcie mostka do góry o ok. 6°.